Duchovný svet: Za hranicou viditeľného
Téma nadprirodzena sa zaoberá vecami, ktoré sú za hranicou viditeľného a vnímateľného sveta. Keďže veríme v nebo a peklo, vieme, že existujú duchovné skutočnosti presahujúce naše prirodzené chápanie. Biblia je knihou múdrosti a otvára nám dvere k hlbšiemu poznaniu toho, čo sa nachádza v duchovnom svete. Spolu si preberieme viaceré oblasti, ktoré sa spomínajú v Božom slove – nebo, peklo, duchovné bytosti, okultizmus a ďalšie.
- 15. mar.
- 26. mar.
- 37. mar.
- 48. mar.
- 59. mar.
- 610. mar.
- 711. mar.
1. 1. 2025
Boh ťa ochraňuje
Biblia spomína viac než len nebo a peklo. Existujú aj ďalšie miesta.
Viacero úrovní nebies?
V Efezanom 4,10 sa píše: „Vystúpil nad všetky nebesia, aby naplnil všetko.“ Znamená to, že existuje viacero úrovní nebies. Apoštol Pavol hovorí o treťom nebi. Kazateľ zase spomína svet pod nebom.
Druhé a tretie nebo
Druhé nebo nie je priamo pomenované, ale je to priestor ovládaný diablom a jeho padlými anjelmi – opozícia Božieho kráľovstva.
Tretie nebo? To je miesto, kde prebýva Boh. Miesto dokonalosti, kde nič zlé nie je. Nazýva sa aj nebesia nebies.
Miesta súdu a odsúdenia
Peklo – miesto odsúdenia ľudí.
Pri Korachovej vzbure sa otvorila zem, pohltila ľudí a zatvorila sa. Miesto pod zemou? Je reálne.
Priepasť, Abaddon – miesto odsúdenia démonov. V Lukášovi démoni prosia Ježiša, aby ich neposlal predčasne do priepasti. V Zjavení Jána vidíme, že démoni z tejto priepasti vychádzajú.
A čo očistec?
Tradičné kresťanstvo ho spomína, ale v Biblii ho nenájdeme. Existuje však Lono Abrahámovo – miesto, kde sa Lazár dostal po smrti. Tam duša a duch čakajú na vzkriesenie a spojenie s telom.
Ale žiadne miesto na „vylepšenie stavu“ neexistuje. Ak by áno, Kristus by zomrel nadarmo.
V Biblii nachádzame niekoľko kategórií duchovných bytostí:
• Boh – Stvoriteľ všetkého.
• Anjeli – Majú rôznu hierarchiu, o ktorej hovorí najmä List Efezanom. Existujú aj padlí anjeli.
• Démoni – Sám Ježiš ich vyháňal.
• Obri (Nefilimovia) – V 1. Mojžišovej sa spomína, že na Zemi žili obri, Nefilimovia – kríženci anjelov a ľudí. Kvôli tomu prišla potopa. Neskôr sa v Biblii objavujú aj ďalší obri, ako napríklad Goliáš.
Pôvod zla nachádzame v Biblii, najmä v Izaiášovi 14 a Ezechielovi 28. Tieto kapitoly opisujú padlú bytosť – satana. Vidíme tu pasáže, ktoré nemožno vzťahovať na konkrétne historické udalosti. Ide o opis padlého anjela, ktorý sa vzbúril proti Bohu.
Satan mal uctievať Boha a upriamovať pozornosť na Božieho Syna, Ježiša Krista. Namiesto toho obrátil uctievanie na seba. Stal sa padlou bytosťou a so sebou strhol tretinu anjelov, ktorí sa taktiež stali padlými anjelmi.
To je pôvod zla.
V Skutkoch 10,38 sa píše:
„Ježiš prešiel zemou, dobre činiac a uzdravujúc všetkých, ktorí boli premožení od diabla a držaní v jeho moci, pretože Boh bol s ním.“
To znamená, že diabol drží ľudí v otroctve skrze svoju hierarchiu padlých bytostí – padlých anjelov a démonov. Apoštol Peter v kázni jasne hovorí o tom, že mnohí boli premožení diablom a uväznení v jeho moci.
Biblia nás varuje pred okultizmom. 5. Mojžišova 29,29 hovorí:
"Skryté veci patria Hospodinovi, nášmu Bohu, a zjavené nám a našim synom až naveky, aby sme činili všetky slová tohto zákona."
Slovo okultizmus znamená „skryté veci“. V Jeremiášovi nájdeme pasáže, ktoré hovoria o okultizme a o tom, že zaň prichádza trest.
Božie slovo odhaľuje pravdu
V Jánovi 20,30-31 čítame:
"A Ježiš urobil pred svojimi učeníkmi aj mnoho iných znamení, ktoré nie sú zapísané v tejto knihe. Ale toto je napísané, aby ste verili, že Ježiš je Kristus, Boží Syn, a aby ste veriac mali život v jeho mene."
Božie slovo je mierou pravdy – odhaľuje, čo pochádza od Boha a čo nie.
Nebezpečenstvo okultizmu
Okultizmus umožňuje vstup do nadprirodzeného sveta bez posvätenia, bez očistenia, bez Boha. Človek je však v skutočnosti oklamaný. Naopak, k Bohu môžeme prísť iba cez to, čo nám On zjavil – skrze Božie slovo a Ducha Svätého.
Duchovné nebezpečenstvo
Nová zmluva varuje, že človek sa môže stať účastníkom démonov – napríklad pri jedle mäsa obetovaného modlám. Preto sa máme vyhýbať okultným praktikám, pretože vedú človeka pod kliatbu.
Čítame citáty, ktoré hovoria o kliatbach vyrieknutých Bohom. Tieto kliatby nie sú prejavom pomsty, ale ochrany – aby človek nespadol do úplnej skazy.
Zlo musí byť potrestané, dobro odmenené.
V Prísloviach 26,2 sa píše:
"Ako vrabec poletuje a lastovička obletuje, tak kliatba bez príčiny sa nesplní."
To znamená, že kliatba nepríde len tak – musí existovať príčina. Božie zákony sú spravodlivé, a preto kliatba nepadne na nevinného.
Pokúšanie neprišlo z človeka ani z jeho fantázie, ale od diabla. Vidíme to už na príklade Adama a Evy. Diabol skazil človeka. Adam s Evou okamžite prijali jeho návrhy, začali premýšľať inak, než ako ich Boh stvoril.
Podobne v príbehu Kaina a Ábela vidíme, ako sa Kain nechal ovládnuť hnevom. Preto nám Božie slovo prikazuje panovať nad svojou mysľou.
Žalmy 103, 42 a 43 hovoria o tom, že máme svoju dušu podriadiť Božiemu slovu, posilňovať sa v ňom a vytláčať zlé myšlienky. Nemáme prijímať myšlienky od zlého.
Desatoro, uvedené v 2. a 5. knihe Mojžišovej, jasne hovorí proti modlárstvu. V 3. Mojžišovej 26:1 čítame:
"Nespravíte si modiel ani nejakého rytého obrazu, ani si nepostavíte modlársky stĺp, ani nepostavíte vo svojej zemi kameň s vyobrazeniami, aby ste sa pred ním klaňali. Lebo ja som Hospodin, váš Boh."
To znamená, že akýkoľvek predmet, pred ktorým sa človek modlí, je modlou. Napríklad kríž, ak sa niekto nevie modliť bez neho. Podobne aj rôzne vyobrazenia, pokiaľ sa im pripisuje duchovný význam, spadajú do modloslužby.
Niekto môže namietať: „Ale veď aj v Biblii sú vyobrazenia!“ Áno, ale tie pochádzajú od Boha a ukazujú nám Jeho videnie. Keď si však človek vytvára vlastné obrazy, odkláňa sa od Božej pravdy.
Nová zmluva a modloslužba
Aj Skutky apoštolov hovoria o modlárstve. Keď sa pohania stávali kresťanmi, nemuseli sa stať Židmi, ale dostali jasné pokyny:
"Aby sa zdržali poškvŕn modiel, smilstva, zaduseného a krvi." (Sk 15:29)
Teda poškvrna modiel znamená akúkoľvek predstavu nejakej bytosti na uctievanie.
Z histórie vieme, že v Efeze bol koncil, kde sa uzákonilo učenie o nepoškvrnenom počatí Márie. Avšak keď tam pôsobil apoštol Pavol, obyvatelia mesta volali:
"Veľká je bohyňa Efezská!"
Táto bohyňa bola uctievaná so soškami, ktoré sa v Efeze predávali. Dnes vidíme podobný fenomén pri uctievaní Márie. No v Božom slove je modloslužba jasne zakázaná.
Duchovný svet – dve cesty
Do duchovného sveta sa dá vstúpiť dvoma spôsobmi:
-
Božím spôsobom – cez Ducha Svätého a Božie slovo.
-
Okultným spôsobom – cez tajné praktiky, prekliatia či iné duchovné manipulácie.
Boh nám však dal čistú cestu – zjavenie pravdy skrze Jeho slovo. Preto si máme upevniť srdce v Božej pravde a kráčať v nej.
Denný plán čítania
- Genesis 1
- Genesis 2
- Genesis 3
Biblia spomína viac než len nebo a peklo. Existujú aj ďalšie miesta.
Viacero úrovní nebies?
V Efezanom 4,10 sa píše: „Vystúpil nad všetky nebesia, aby naplnil všetko.“ Znamená to, že existuje viacero úrovní nebies. Apoštol Pavol hovorí o treťom nebi. Kazateľ zase spomína svet pod nebom.
Druhé a tretie nebo
Druhé nebo nie je priamo pomenované, ale je to priestor ovládaný diablom a jeho padlými anjelmi – opozícia Božieho kráľovstva. Tretie nebo? To je miesto, kde prebýva Boh. Miesto dokonalosti, kde nič zlé nie je. Nazýva sa aj nebesia nebies.
Miesta súdu a odsúdenia
Peklo – miesto odsúdenia ľudí. Pri Korachovej vzbure sa otvorila zem, pohltila ľudí a zatvorila sa. Miesto pod zemou? Je reálne.
Priepasť, Abaddon – miesto odsúdenia démonov. V Lukášovi démoni prosia Ježiša, aby ich neposlal predčasne do priepasti. V Zjavení Jána vidíme, že démoni z tejto priepasti vychádzajú.
A čo očistec?
Tradičné kresťanstvo ho spomína, ale v Biblii ho nenájdeme. Existuje však Lono Abrahámovo – miesto, kde sa Lazár dostal po smrti. Tam duša a duch čakajú na vzkriesenie a spojenie s telom. Ale žiadne miesto na „vylepšenie stavu“ neexistuje. Ak by áno, Kristus by zomrel nadarmo.
V Biblii nachádzame niekoľko kategórií duchovných bytostí:
• Boh – Stvoriteľ všetkého.
• Anjeli – Majú rôznu hierarchiu, o ktorej hovorí najmä List Efezanom. Existujú aj padlí anjeli.
• Démoni – Sám Ježiš ich vyháňal.
• Obri (Nefilimovia) – V 1. Mojžišovej sa spomína, že na Zemi žili obri, Nefilimovia – kríženci anjelov a ľudí. Kvôli tomu prišla potopa. Neskôr sa v Biblii objavujú aj ďalší obri, ako napríklad Goliáš.
Pôvod zla nachádzame v Biblii, najmä v Izaiášovi 14 a Ezechielovi 28. Tieto kapitoly opisujú padlú bytosť – satana. Vidíme tu pasáže, ktoré nemožno vzťahovať na konkrétne historické udalosti. Ide o opis padlého anjela, ktorý sa vzbúril proti Bohu.
Satan mal uctievať Boha a upriamovať pozornosť na Božieho Syna, Ježiša Krista. Namiesto toho obrátil uctievanie na seba. Stal sa padlou bytosťou a so sebou strhol tretinu anjelov, ktorí sa taktiež stali padlými anjelmi.
To je pôvod zla.
V Skutkoch 10,38 sa píše: „Ježiš prešiel zemou, dobre činiac a uzdravujúc všetkých, ktorí boli premožení od diabla a držaní v jeho moci, pretože Boh bol s ním.“
To znamená, že diabol drží ľudí v otroctve skrze svoju hierarchiu padlých bytostí – padlých anjelov a démonov. Apoštol Peter v kázni jasne hovorí o tom, že mnohí boli premožení diablom a uväznení v jeho moci.
Biblia nás varuje pred okultizmom. 5. Mojžišova 29,29 hovorí:
"Skryté veci patria Hospodinovi, nášmu Bohu, a zjavené nám a našim synom až naveky, aby sme činili všetky slová tohto zákona."
Slovo okultizmus znamená „skryté veci“. V Jeremiášovi nájdeme pasáže, ktoré hovoria o okultizme a o tom, že zaň prichádza trest.
Božie slovo odhaľuje pravdu
V Jánovi 20,30-31 čítame:
"A Ježiš urobil pred svojimi učeníkmi aj mnoho iných znamení, ktoré nie sú zapísané v tejto knihe. Ale toto je napísané, aby ste verili, že Ježiš je Kristus, Boží Syn, a aby ste veriac mali život v jeho mene."
Božie slovo je mierou pravdy – odhaľuje, čo pochádza od Boha a čo nie.
Nebezpečenstvo okultizmu
Okultizmus umožňuje vstup do nadprirodzeného sveta bez posvätenia, bez očistenia, bez Boha. Človek je však v skutočnosti oklamaný. Naopak, k Bohu môžeme prísť iba cez to, čo nám On zjavil – skrze Božie slovo a Ducha Svätého.
Duchovné nebezpečenstvo
Nová zmluva varuje, že človek sa môže stať účastníkom démonov – napríklad pri jedle mäsa obetovaného modlám. Preto sa máme vyhýbať okultným praktikám, pretože vedú človeka pod kliatbu.
Čítame citáty, ktoré hovoria o kliatbach vyrieknutých Bohom. Tieto kliatby nie sú prejavom pomsty, ale ochrany – aby človek nespadol do úplnej skazy.
Zlo musí byť potrestané, dobro odmenené.
V Prísloviach 26,2 sa píše:
"Ako vrabec poletuje a lastovička obletuje, tak kliatba bez príčiny sa nesplní."
To znamená, že kliatba nepríde len tak – musí existovať príčina. Božie zákony sú spravodlivé, a preto kliatba nepadne na nevinného.
Pokúšanie neprišlo z človeka ani z jeho fantázie, ale od diabla. Vidíme to už na príklade Adama a Evy. Diabol skazil človeka. Adam s Evou okamžite prijali jeho návrhy, začali premýšľať inak, než ako ich Boh stvoril.
Podobne v príbehu Kaina a Ábela vidíme, ako sa Kain nechal ovládnuť hnevom. Preto nám Božie slovo prikazuje panovať nad svojou mysľou.
Žalmy 103, 42 a 43 hovoria o tom, že máme svoju dušu podriadiť Božiemu slovu, posilňovať sa v ňom a vytláčať zlé myšlienky. Nemáme prijímať myšlienky od zlého.
Desatoro, uvedené v 2. a 5. knihe Mojžišovej, jasne hovorí proti modlárstvu. V 3. Mojžišovej 26:1 čítame:
"Nespravíte si modiel ani nejakého rytého obrazu, ani si nepostavíte modlársky stĺp, ani nepostavíte vo svojej zemi kameň s vyobrazeniami, aby ste sa pred ním klaňali. Lebo ja som Hospodin, váš Boh."
To znamená, že akýkoľvek predmet, pred ktorým sa človek modlí, je modlou. Napríklad kríž, ak sa niekto nevie modliť bez neho. Podobne aj rôzne vyobrazenia, pokiaľ sa im pripisuje duchovný význam, spadajú do modloslužby.
Niekto môže namietať: „Ale veď aj v Biblii sú vyobrazenia!“ Áno, ale tie pochádzajú od Boha a ukazujú nám Jeho videnie. Keď si však človek vytvára vlastné obrazy, odkláňa sa od Božej pravdy.
Nová zmluva a modloslužba
Aj Skutky apoštolov hovoria o modlárstve. Keď sa pohania stávali kresťanmi, nemuseli sa stať Židmi, ale dostali jasné pokyny:
"Aby sa zdržali poškvŕn modiel, smilstva, zaduseného a krvi." (Sk 15:29)
Teda poškvrna modiel znamená akúkoľvek predstavu nejakej bytosti na uctievanie. Z histórie vieme, že v Efeze bol koncil, kde sa uzákonilo učenie o nepoškvrnenom počatí Márie. Avšak keď tam pôsobil apoštol Pavol, obyvatelia mesta volali: "Veľká je bohyňa Efezská!" Táto bohyňa bola uctievaná so soškami, ktoré sa v Efeze predávali. Dnes vidíme podobný fenomén pri uctievaní Márie. No v Božom slove je modloslužba jasne zakázaná.
Duchovný svet – dve cesty
Do duchovného sveta sa dá vstúpiť dvoma spôsobmi:
-
Božím spôsobom – cez Ducha Svätého a Božie slovo.
-
Okultným spôsobom – cez tajné praktiky, prekliatia či iné duchovné manipulácie.
Boh nám však dal čistú cestu – zjavenie pravdy skrze Jeho slovo. Preto si máme upevniť srdce v Božej pravde a kráčať v nej.