Veľká noc: Aký je jej pôvod a význam

Kam až siaha pôvod Veľkej noci? Aký mala význam a čo pre nás znamená dnes?

Keď Boh vyviedol dvanásť kmeňov Izraela z Egypta, urobil to preto, že ich miloval a mal pre nich plán. Boh prikázal budúcim generáciám, aby si každoročne pripomínali Jeho vyslobodzujúcu ruku počas sviatku Paschy. Všetko, čo pre nich urobil, je aj predobrazom toho, čo má pripravené pre nás dnes.

Tak ako Boh vyviedol Izrael z Egypta, aj teba volá von – z otroctva hriechu, bolesti a strachu. Ježiš, dokonalý Baránok, sa obetoval. Jeho krv bola vyliata, aby si mohol žiť slobodne, v odpustení, zdraví a požehnaní.

  1. 116. apr.
  2. 217. apr.
  3. 318. apr.
  4. 419. apr.
  5. 520. apr.
  6. 621. apr.
  7. 722. apr.

Boh ťa ochraňuje

Slovo „pesach“ od ktorého je odvodená Veľká noc, znamená „preskočiť“ alebo „prejsť vedľa“. Tento názov odkazuje na udalosť, keď Hospodin počas poslednej z desiatich rán ušetril domy Izraelitov v Egypte. Pesach je sviatkom, ktorý pripomína vyslobodenie Izraelitov z egyptského otroctva, ale v prorockom význame tiež symbolizuje vyslobodenie zo sveta hriechu. Je to sviatok oslobodenia sa od moci Satana.

Tento odkaz mali Izraeliti odovzdávať ďalším generáciám:

„Keď sa vás budú pýtať vaši synovia, čo znamená tento obrad, poviete im: ‚Je to obeta Paschy na počesť Hospodina, ktorý prešiel popri domoch Izraelitov v Egypte, keď bil Egypťanov a naše domy zachránil.‘“ Ľud padol na kolená a klaňal sa.“ 2.Mojžišova 12:26-27

Desiata rana priniesla plnosť Božieho súdu nad cudzími bohmi Egypta. Jahve týmto posledným úderom jasne ukázal svoju moc. Najskôr zahalil „tvár boha Slnka“ do temnoty, zatiaľ čo v Góšene, kde prebýval Izrael, naďalej svietilo denné svetlo. Napokon Boh skoncoval s pokrvnou líniou faraóna – pozemského zástupcu boha Rá.

Baránok je predobraz Ježiša Krista. Novozákonní autori v obetovaní veľkonočného baránka vidia Ježiša Krista ako zmierujúcu obeť, Božieho Baránka. „Keď druhého dňa videl Ján Ježiša, ako prichádza k nemu, povedal: Ajhľa, Baránok Boží, ktorý sníma hriech sveta.“ (Ján 1:29) „Vyčistite starý kvas, aby ste boli novým cestom, lebo ste nenakvasení, veď aj náš veľkonočný Baránok, Kristus, bol za nás obetovaný.“ (1. Kor 5:7)

Pri Pesachu bolo predpísané, čo všetko Izraeliti museli robiť a aké konkrétne postupy mali dodržiavať. Toto všetko ukazovalo na to, čo Ježiš urobí a čím prejde, a bolo naplnené v Ňom.

Kedy?

„V mesiaci abíb nezabudni sláviť Paschu na počesť Hospodina, svojho Boha, lebo v mesiaci abíb ťa Hospodin, tvoj Boh, v noci vyviedol z Egypta.“ Deuteronómium 16:1

„Boli dva dni pred Veľkou nocou a sviatkom nekvasených chlebov. Veľkňazi a zákonníci hľadali spôsob, ako by sa úskokom zmocnili Ježiša a zabili ho. Hovorili totiž: „Len nie vo sviatok, aby sa ľud nevzbúril.“ Marek 14:1-2

Kde?

„Obetu Paschy z oviec alebo dobytka prines Hospodinovi, svojmu Bohu, na mieste, ktoré si Hospodin vyvolí za príbytok svojho mena.“ Deuteronómium 16:2

Baránok mal byť obetovaný tam, kde si Boh vyberie – v Jeruzaleme, kde sa nachádzal stan, Božia prítomnosť. Na začiatku týždňa Paschy, ktorý vyvrcholil obetou dokonalého baránka, sa učeníci pýtali Ježiša, Božieho Baránka: „Kde chceš, aby sme Ti pripravili Večeru Paschy?“ (Marek 14:12)

Bezchybný

„Celej izraelskej pospolitosti oznámte: ‚Desiateho dňa tohto mesiaca nech si každý rod zaobstará baránka; jedného baránka pre domácnosť. Baránok musí byť bez chyby, ročný samček.“ Exodus 12:3,5

Len dokonalé zviera bolo prijateľné. Keď hlavní kňazi a zákonníci zatkli Ježiša, kruto ho vypočúvali a prinášali proti nemu falošné obvinenia. Žiadna obžaloba však neprešla a nebola nájdená žiadna vada. Napriek tomu ho odviedli pred Piláta, aby ho prinútili vykonať ich špinavú prácu. Pilát sa pokúšal Ježiša oslobodiť. Trikrát povedal: „Nehľadám na ňom žiadnu vinu!“ (Ján 18:38; Ján 19:4,6)

Bez hriechu

„Pritom nejedz nič kvasené. Sedem dní jedz len nekvasený chlieb, chlieb biedy, lebo v strachu si utekal z Egypta, aby si si po všetky dni života pripomínal deň, keď si vyšiel z Egypta. Za sedem dní nech nevidno kvas na celom tvojom území. Z mäsa, ktoré budeš obetovať večer v prvý deň, nesmie zostať nič do rána.“ Deuteronómium 16:3-4

Kvasený chlieb, kvas (kvasnice) predstavoval hriech. Ježiš nemal v sebe žiadny hriech – bol pokúšaný vo všetkých ohľadoch, ako sme my, ale nezhrešil. (Heb 4:15) Hriech sveta bol položený na Ňom. (Heb 7:26) Musíme byť umytí Jeho krvou a žiť v čistote pred Otcom. (1Kor 5:7)

Obetujte baránka večer, pred západom slnka

V presný čas, keď sa zabíjali baránky, Ježiš zvolal k Otcovi a vydýchol posledný dych. (Ex 12:6, Luk 23:44-46)

Mäso zvierat obetovaných počas Paschy nesmie zostať cez noc

Ježiš bol z kríža zložený a rýchlo pochovaný, pretože príprava na nasledujúci deň – sobotu – už začínala. (Ex 12:8-10, Lk 23:53-54)

Zvyšky mali byť spálené – nič nezostalo

Ďakujme Bohu, že poslal Ježiša, Božieho Baránka, ktorý bol obetovaný za náš hriech, aby sme mohli mať priazeň u Boha a prijímať Jeho milosť a milosrdenstvo ako bezodplatný dar. (Heb 13:11-12)

Boh prikázal budúcim generáciám, aby si každoročne pripomínali Jeho vyslobodzujúcu ruku počas sviatku Paschy. Sviatok nekvasených chlebov, ktorý je spojený s Paschou, Izraelitom pripomínal rýchly útek z Egypta.

Sviatok nekvasených chlebov trvá celý týždeň a symbolizuje očistenie od kvasu – hriechu. Je sviatkom posvätenia. Preto museli Izraeliti pred Paschou dôkladne odstrániť každú omrvinku, každý kúsok kvasu. Kým prišiel čas zabiť baránka, dom musel byť zbavený všetkého kvasu. V duchovnom význame je náš dom – náš život - vďaka obeti veľkonočného baránka očistený od hriechu.

Pavol zdôrazňuje, že náš veľkonočný baránok, Ježiš, už bol obetovaný. Kvas už v dome nemá čo hľadať, a preto by veriaci mali urobiť všetko pre to, aby odstránili kvas zo svojho života aj zo spoločenstva.

„To, čím sa chválite, nie je dobré. Neviete azda, že trocha kvasu prekvasí celé cesto? Vyčistite starý kvas, aby ste boli novým cestom, keďže ste nekvaseným chlebom; veď Kristus, náš veľkonočný Baránok, bol obetovaný. Slávme teda sviatky nie so starým kvasom ani s kvasom zloby a neprávosti, ale s nekvaseným chlebom úprimnosti a pravdy.“ 1.Korinťanom 5:6-8

Nech sa dobro nezmieša so zlom, spravodlivosť so nespravodlivosťou, ale nech sú tieto veci jasne oddelené. Veriaci sú povolaní nasledovať príklad Mesiáša: „Miloval si spravodlivosť a nenávidel si bezbožnosť, preto ťa pomazal, Bože, tvoj Boh olejom veselosti a nad tvojich druhov.“ (Žalm 45:8) Skrze znovuzrodenie a spoločenstvo s Duchom Svätým získavame duchovnú schopnosť posúdiť veci a odmietnuť hriech.

„Svojich však vyviedol so striebrom a zlatom, slabocha v ich kmeňoch nebolo.“ Žalm 105:37

Keď Boh vyviedol dvanásť kmeňov Izraela z Egypta, urobil to preto, že ich miloval a mal pre nich plán. Všetko, čo pre nich urobil, je aj predobrazom toho, čo má pripravené pre nás. Predtým, ako vyviedol Izrael z Egypta, prikázal im, aby vykonali konkrétne veci, ktoré symbolizovali formu ich konečného vyslobodenia. Oslávili sviatok Pesach, obetovali neporušeného baránka, vyliali jeho krv a piekli ho bez toho, aby zlomili akúkoľvek jeho kosť. Potom ich Boh úplne vyslobodil z rúk ich nepriateľa - Egypta. Rovnako aj Ježiš - neporušený Boží Baránok - vylial svoju krv, obetoval svoj život a vstal z mŕtvych pre naše vyslobodenie. Ježiš nás vyslobodil od nášho nepriateľa – Satana. Úplne ho porazil. Diabol už nemá právo prinášať choroby, nedostatok alebo trápenie do našich životov.

Izraeliti sa riadili pokynmi, ktoré im dal Mojžiš. Požiadali Egypťanov o striebro, zlato a oblečenie. Boh im dal priazeň v očiach Egypťanov, ktorí im dali, čo požiadali. Týmto spôsobom „vyplienili“ Egypťanov. (Ex 12:11-14)

Boh vyviedol Izrael z otroctva v zdraví a s požehnaním. Rovnako, keď nás Boh vyslobodzuje z otroctva hriechu, dáva nám plné zdravie a požehnanie. Ježiš nie je len naším Spasiteľom a Vysloboditeľom, ale aj ten, ktorý nás uzdravuje a zaopatruje. Božie požehnanie, uzdravenie a zabezpečenie môžeme prijať súčasne so spasením, prostredníctvom našej viery v Neho a Jeho Slovo. (Ex 12:35-37)

Novozákonná Pánova večera má korene v starozákonnom veľkonočnom obrade. Je pamiatkou na zmierujúcu obeť Ježiša Krista, ktorá nám priniesla slobodu od hriechov a smrti.

Keď Ježiš slávil svoju poslednú Veľkú noc pred tým, než dal svoj život za nás, lámal chlieb (čo symbolizovalo Jeho telo, ktoré bolo zranené pre naše uzdravenie) a podával víno (čo symbolizovalo Jeho krv vylievanú pre naše odpustenie).

Pokánie a vyznanie hriechov sú kľúčové pre prijatie odpustenia od Boha. Ak neprejavíme úprimné pokánie, naše hriechy nemôžu byť odpustené.

S úctou k tomu, čo Pánova Večera symbolizuje, prijímame aj Ježišovu moc uzdravenia. Ježišove rany znamenajú naše uzdravenie – nie je to bezvýznamný rituál, ale mocná oslava viery a uzdravenia.

Trpíme pod ťarchou našich hriechov, pokiaľ nepochopíme, že Ježišova krv nás môže očistiť. Musíme sa obrátiť k nemu a prijať jeho odpustenie. Rovnako trpíme chorobami a ťažkosťami, pokiaľ nepochopíme, že „jeho ranami sme boli uzdravení“ a neprijmeme Jeho uzdravujúcu moc do našich tiel. (1.Pet 2:24) Ježišovo telo bolo zlomené, aby sme mohli žiť v božskom zdraví. Rozhodni sa dnes, že sa vymaníš z otroctva svojho „Egypta“ a prijmeš svoje uzdravenie dnes.

Päťdesiat dní po Veľkej noci sa oslavoval Sviatok týždňov (Šavout) - nazývaný aj Letnice.

Zákon bol daný Mojžišovi na päťdesiaty deň po Pasche.

Prvé Letnice boli naplnením Božieho sľubu ustanoviť novú zmluvu so svojím ľudom - zapísať Jeho zákon na ich srdcia. (Jer 31:31-34)

Ježiš—Boží Baránok—bol obetovaný, aby sme sa mohli znovuzrodiť skrze Jeho krv a byť novými stvoreniami prostredníctvom Jeho zmŕtvychvstania. (Ján 3:3-7; 1.Petra 1:23; 2.Kor 5:17)

Na Letnice bola Cirkev posilnená Duchom Svätým a ohňom. Boli pokrstení v nadprirodzenej sile a moci, aby kázali evanjelium a získavali duše. (Sk 1:8)

Úroda, po ktorej Pán najviac túži, je úroda duší. Ježiš prišiel, aby umožnil ľuďom znovuzrodenie a spásu.

Letnice označujú začiatok veľkej žatvy duší, ktorý pokračuje až do dnešného dňa.

Denný plán čítania

  • Genesis 1
  • Genesis 2
  • Genesis 3