Morálka: Je objektívna alebo sa mení?

Pád človeka v raji spôsobil, že dobro už nie je naším prirodzeným stavom, a preto potrebujeme obnovu – nové stvorenie. Kristus teda neprišiel len na to, aby nás zachránil, ale aj na to, aby zmenil našu prirodzenosť, aby sa v nás zrkadlil Boží charakter. V kontraste so zákonom karmy, ktorý prináša to, čo si človek zaslúži, Biblia učí o milosrdenstve, ktoré ponúka odpustenie aj vtedy, keď si to nezaslúžime.

  1. 14. jún
  2. 25. jún
  3. 36. jún
  4. 47. jún
  5. 58. jún
  6. 69. jún
  7. 710. jún

Boh ťa ochraňuje

Dobro je viac než len opak zla. V biblickom chápaní je dobro to, čo je v súlade s Božím charakterom. Keď Boh stvoril svet, opakovane vyhlasoval: „A videl Boh, že je to dobré.“ (Gn 1) Dobro nie je subjektívne ani relatívne – je to to, čo vychádza z Božieho bytia. V Žalme 119:68 sa píše: „Dobrý si, a dobre činíš.“ Dobro teda pramení z Boha samotného.

Ježiš raz povedal: „Nikto nie je dobrý, iba jediný – Boh.“ (Mk 10:18) Znamená to, že hoci sa ľudia môžu snažiť konať dobro, skutočným zdrojom dobra je len Boh. Naša prirodzenosť je hriešna, a preto je schopnosť konať dobro závislá od Božej milosti. Pavol v Rimanom 12:9–21 povzbudzuje: „Zlu sa neodplácajte zlým, ale premáhajte zlo dobrom.“

Dobro nie je len morálna voľba – je to duchovné rozhodnutie žiť podľa Božieho zákona lásky. V praxi to znamená milovať blížneho, byť láskavý aj k nepriateľom a odmietať pomstu.

Takže „Dobro nie je len čin, ale odraz Boha v nás.“

Biblia učí, že Boh nestvoril zlo, ale že zlo vzniklo ako dôsledok voľby slobodných bytostí, ktoré sa rozhodli odmietnuť Božiu vôľu. Ezechiel 28:12–17 opisuje pád „kráľa Týru“, čo sa dá chápať ako obraz Satana, kedysi krásneho anjela, ktorý sa povýšil nad Boha. Rovnako aj Izaiáš 14:12–15 ukazuje, ako „jasná hviezda, syn rannej zory“ padol pre svoju pýchu.

Zlo teda začalo duchovným pádom – nie v ľudskom svete, ale v nebi. 1. Jána 3:8 hovorí: „Diabol hreší od počiatku.“ V ľudskom svete sa zlo prejavuje, keď človek odmieta Boha a koná podľa svojej vlastnej vôle. Jakub 1:13–15 ukazuje, že pokušenie vychádza z vlastnej žiadostivosti.

Zlo je teda odmietnutím Božieho poriadku, rebelovaním proti Jeho vláde. Ale Boh nezostal pasívny – do sveta zasiahol cez Krista, aby zlo porazil.

Dalo by sa to teda povedať aj tak, že „Zlo vzniká tam, kde sa dobro vedome vynechá.“

Genesis 3 opisuje moment, keď zlo vstúpilo do ľudského sveta – pád Adama a Evy. Hoci boli stvorení „na Boží obraz“, rozhodli sa veriť hadovi a nie Bohu. Toto porušenie Božieho príkazu otvorilo dvere hriechu. Rimanom 5:12 hovorí: „Skrze jedného človeka vošiel hriech do sveta a skrze hriech smrť.“

Tento čin neovplyvnil len ich dvoch – celá ľudská prirodzenosť sa zmenila. 1. Mojžišova 6:5–6 ukazuje, že „ľudské zlo bolo veľké na zemi“. Hriech sa stal súčasťou ľudskej podstaty a 1. Jána 2:16 zhrňuje pôvod pokušenia: žiadostivosť očí, žiadostivosť tela a pýcha života.

Dobro už viac nebolo prirodzeným stavom človeka. Boží plán však pokračoval – zasľúbenie o „semene ženy“, ktoré rozdrví hada, naznačuje príchod Krista.

Rimanom 1:18–32 opisuje, ako ľudia, aj keď poznali Boha, odmietli Ho a namiesto Neho si uctievali stvorenie. Tento duchovný pád má následky: Boh ich vydal ich žiadostiam. Hriech deformuje myseľ a spôsobuje, že človek schvaľuje aj zlo.

Žalm 51 je Dávidovým vyznaním po páde do hriechu – ukazuje, že skutočné pokánie je vnútorný boj. Dávid chápe, že hriech nie je len čin, ale stav srdca. Efezanom 2:1–3 popisuje ľudí ako „mŕtvych vo svojich hriechoch“, vedených telesnými túžbami.

1.Mojžišova 4:6–10 ukazuje, ako rýchlo sa hriech rozmohol – Kain zabil svojho brata. Pád teda nie je len historická udalosť, ale neustála realita padnutého človeka.

Aj po páde Boh nezanechal človeka bez vnútorného kompasu. Rimanom 2:14–16 hovorí, že aj pohania majú „zákon vpísaný v srdci“ a ich svedomie ich obviňuje alebo ospravedlňuje. Svedomie je Božím darom – varovný signál, keď sa blížime k hriechu.

1.Timotejovi 1:5,19 varuje, že svedomie sa dá „zahodiť“ alebo „spáliť“, ak ho človek ignoruje. List Židom 9:13–14 ukazuje, že len Kristova krv môže „očistiť svedomie od mŕtvych skutkov“.

2.Korinťanom 1:12 zdôrazňuje, že naše svedomie je svedkom našej úprimnosti voči Bohu. V duchovnom raste ide o to, aby bolo naše svedomie citlivé a čisté.

Svedomie je ako kompas – funguje len vtedy, keď je nastavený na pravý sever: Boha.

Východné náboženstvá hovoria o karme – princípe, že každý čin má dôsledok. Biblia síce hovorí, že „čo človek zaseje, to bude aj žať“ (Gal 6:7–10), ale ide hlbšie – kladie dôraz na milosť. Určite ste už počuli výrok „karma je zdarma“, ktorý naznačuje, že za každý skutok príde odplata, dobrá alebo zlá – automaticky a spravodlivo. Biblia však ukazuje, že hoci sejba a žatva fungujú, Božia milosť často prerušuje tento cyklus tým, že nám nedáva, čo si zaslúžime, ale čo potrebujeme – odpustenie, keď činíme pokánie.

Jób 4:7–9 ukazuje, že aj v Starom zákone bolo chápanie, že zlo vedie k trestu. No kniha Jób ukazuje aj to, že spravodlivý môže trpieť. Matúš 5:43–48 hovorí, že máme milovať aj nepriateľov – nie preto, že si to zaslúžia, ale preto, že sme Božie deti.

Lukáš 6:35–38 vyzýva na odpustenie a milosrdenstvo. Biblická etika nie je odplata, ale milosť. Kristus nezomrel preto, že sme si to zaslúžili – ale napriek tomu.

Karma dáva, čo si zaslúžiš. Milosť dáva, čo si nikdy nemohol získať.

V Kristovi sa stávame novým stvorením. 2. Korinťanom 5:17 hovorí: „Kto je v Kristovi, je nové stvorenie.“ Staré veci pominuli, všetko je nové. Efezanom 4:22–24 nás vyzýva, aby sme „zobliekli starého človeka“ a „obliekli nového“.

Rimanom 8:1–11 ukazuje, že nový život je životom v Duchu, nie v tele. Tí, čo žijú podľa Ducha, majú myseľ nastavenú na Božie veci. Kolosanom 3:9–10 vyzýva na obnovu podľa obrazu Stvoriteľa.

Nová prirodzenosť nie je len duchovný stav, ale aj praktický život – život lásky, pravdy a svätosti. Je to návrat k pôvodnému zámeru stvorenia – byť „dobrým“ obrazom Boha.

Starý človek padol v Edene. Nový človek vstáva pri kríži.

Denný plán čítania

  • Genesis 1
  • Genesis 2
  • Genesis 3